„Az még hagyján, hogy sokan eltévesztik, melyik hónap 30 napos és melyik 31, de hogy azt sem tudják, február 28 napból áll és csak négyévenként 29-ből?” – fakadt ki az egyik hazai kisvállalkozás könyvelője, meglátva, hogy ügyfele az általa kibocsátott számlát február 31-ére dátumozta.
Ezek mellett szinte eltörpülnek azok a hibák, amikor egy vállalkozás képtelen jelezni vevői felé az elmaradt számlafizetéseket, vagy túllépi a tavaly még 8 millió, ettől az évtől viszont már 12 millió forintos kisvállalkozói tételes adózói (kata) keretet. Szintén gyakran előfordul, hogy a bankszámlára érkező összegeket nem számlázzák ki időben a vevők felé, illetve az is, hogy a NAV-ellenőrzéshez nem, vagy csak kínkeservesen szedik össze az ellenőrzött időszak bizonylatait.
„A kötelező adatszolgáltatás során a NAV-hoz tavaly júliustól március közepéig beküldött 36 millió számlából nem kevesebb mint 16 millió tartalmazott olyan adatot, amely használhatatlan volt” – ismerteti az első ránézésre megdöbbentő adatot Stygár László, a több mint 125 ezer hazai vállalkozásnak online számlázási megoldásokat biztosító Számlázz.hu alapítója.
A május 1-jei határidő nem véletlen, a munka ünnepén lépnek életbe ugyanis a számlázóprogramok kötelező, valós idejű, elektronikus adatszolgáltatásának új technikai követelményei. A szakmai berkekben NAV 1.1.-ként emlegetett változás a legalább 100 ezer forint áfát tartalmazó – azaz alapesetben nettó 371 ezer forint értékű – számlát kiállító vállalkozásokat érinti. Nekik e számla valamennyi adatát azonnal, online módon kell továbbítaniuk az adóhatóság felé.
Az új rendszer csak kis mértékben érinti a számlázóprogram használóinak napi munkáját – például úgy, hogy a számlán szereplő termékhez kapcsolódó mennyiségi egységet máshogyan kell majd kiválasztaniuk. A megváltozó követelmények inkább a program és a NAV szerverei közötti kommunikáció technikai részére hatnak ki azáltal, hogy egyes adatok értelmezhetőbben és feldolgozhatóbb állapotban kerülnek be a rendszerbe. Az új követelmények – vagyis az 1.1-es verzió – leírása már elérhető a NAV honlapján, amelyek alapján a fejlesztők megkezdhetik a programok módosítását.
Annak a vállalkozónak, aki szeretné elkerülni a bírságokat, érdemes gyorsan megtudnia a számlázóprogramja fejlesztőjétől, hogy van-e bármilyen teendő a szoftverével, frissül-e az újabb követelményeknek megfelelően, és ha igen, mikortól válik elérhetővé az új rendszer. Ez azért lényeges, mert ha a program nem naprakész időben, akkor a NAV rendszere nem fogja befogadni a számlaadatokat, így a vállalkozás szabálysértést kockáztat. Főként azoknak a vállalkozásoknak ajánlott hamar lépni, akik egyedi fejlesztésű programot használnak, nem pedig kész számlázási rendszerből állítják ki a számláikat.
„Akkor sincs nagy baj, ha a tájékozódás során kiderül, hogy a vállalkozó számlázóprogramja nem képes a május 1-jei változásokat lekövetni, mert van lehetőség számlázóprogramot váltani. Nem is sejtenénk, ez milyen rövid időt vesz igénybe” – hangsúlyozza Stygár László.
A komolyabb felkészülést már csak azért sem szabad megspórolni, mert az élet nem áll meg a május 1-jei változásoknál. A NAV már most a 2.0-ás verzión dolgozik, amely még a mostaninál is komolyabb fejlesztésekre irányul. Ezek bevezetése 2020. január 1-től várható – hangzott el a számlázóprogramok fejlesztőinek tartott háttértájékoztatón.
© 2018 - 2021 Híreink.hu | Created by: profiwebmester.hu